Áttekintő

A MOTORCSÓNAKSPORTRÓL

A nemzetközi motorcsónakversenyek a Nemzetközi Motorcsónak Szövetség (U.I.M.) fennhatósága alatt kerülnek megrendezésre a világ minden táján. Zártpályás versenyeket rendeznek Dél- Afrikától Alaszkáig, az Egyesült Államoktól Kínáig. Ez is két kategóriára oszlik az O kategóriákra, ahol néhány alap paraméter megadása mellett a fejlesztés szabad úton jár, illetve az S kategóriákra , ami igyekszik a felszerelés azonosságára fektetni a hangsúlyt. A zártpályás versenyek királya a Formula 1, ahol a hajók teljesítménye, a versenyek szervezése és lebonyolítása a legmagasabb szintet képviseli, akárcsak a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) által rendezett világhírű Formula 1. Magyarország a motorcsónaksportban a világ élmezõnyéhez tartozik a 1960-as évek óta, szép múltra tekint vissza. Fénykorát a 1980-as évektõl éli, amióta számos magyar helyszínen rendeztek világ-és Európa-bajnokiversenyeket.

A FORMULA-4S KATEGÓRIA

A kategória a környezettudatosság jegyében 2008-ban indult, összhangban a U.I.M. környezetvédelmi, valamint hosszú távú fejlesztési stratégiájával. A kategóriában egyre gyarapszik a versenyzők száma, így a kihívás, a bajnoki címért folytatott küzdelem is egyre nagyobb. A Formula-4S versenysorozat külön érdekessége, hogy a Formula 1 és Formula 2 szabályaira épül. Előfutamaikat is az e kategória követelményei szerint épült versenyhajók vívják.

HAJÓ

Speciális, a Formula-4S versenyre kevlár – karbon anyagból épített egy üléses, katamarán típusú hajó, melyben a versenyzők biztonságáról a kötelezően beépített, az autósportból jól ismert cockpit (pilótafülke), valamint egy oxigénpalack és egy hatpontos biztonsági öv gondoskodik. Ebben a pilótafülkében biztonsági okokból nincs üzemanyag, sem olaj. A pilótáknak képesnekkell lenniük arra, hogy a biztonsági öv kioldásával, a kormány, illetve a cockpitfedél eltávolításával pár másodperc alatt elhagyják a fülkét. A hajtásról egy gyárilag versenycélra fejlesztett 1000 köbcentis, 4 ütemű, 60 lóerős Mercury Formula Racing motor gondoskodik. A hajó minimumsúlya pilótával együtt 350 kilogramm. Végsebbessége 120 km/óra, amit egyenesben folyamatosan tud tartani, kanyarban is csak minimálisan lassul.

VERSENYEK

Évente több fajta címversenyt hírdetnek meg ebben a kategóriában, ezek közül a legrangosabb a világbajnoki sorozat, ami az évek során azt mutatta, hogy stabilan 4-6 verseny helyszínből áll és ez alapján hírdetik ki a kategória világbajnokát. A 2013-as szezon világbajnoki végelszámolásában 30 pilóta neve szerepel. Ezen kívül minden évben rendeznek Európa-bajnokságot, amely egy versenyhelyszínből áll, így a legjobb egyáltalán nem hibázhat. Németországban rendeznek ADAC Masters név alatt futó, általában 6 versenyből álló sorzatot is, ami szinte egész Németországot behálózó állomásokat jelent. A versenyhétvégék általában állnak egy szabadedzésből, egy időmérő edzésből és négy futamból, amelyekből a három legjobbat értékelik és ez alapján hirdetik ki a sorrendet.